7 minuters lästid | Stein Bakker
Vattenskador är idag en av de vanligaste orsakerna till skadeersättningar från försäkringsbolagen, och omfånget har ökat kraftigt de senaste åren. I bostadsrättsföreningar är vattenskador de vanligaste skadorna. Dessutom innebär det stora reparationskostnader och praktiska problem som evakuering av de boende.
Många av skadorna som uppstår efter vattenläckage i fastigheterna kan undvikas med ett bra förebyggande arbete. I detta inlägget tittar vi på vilka åtgärder de boende och styrelsen kan genomföra för att förebygga vattenläckage i föreningen.
Läckage från tekniska installationer kopplade till vatten (tvättmaskin, diskmaskin, kyl o frys mm) kostar försäkringsbranschen många hundra miljoner kronor per år.
Så kan de boende förebygga vattenskador från tekniska installationer och maskiner i lägenheterna:
Andra förebyggande åtgärder för de boende:
Under år med kalla vintrar har vattenskador från frostsprängda rör stått för 10-20 % av de sammanlagda kostnaderna kring vattenskador. Frostsprängning sker i få, korta perioder höst och vinter, och kan lätt undvikas genom några enkla grepp.
Så kan de boende förebygga vattenskador som beror på frost:
De flesta förebyggande åtgärderna för att undvika vattenläckage i bostadsrättsföreningar handlar om att de boende har bra rutiner och genomför nödvändigt underhåll i varje lägenhet.
Vad gäller byggnaderna utöver själva lägenheterna, så är de förebyggande åtgärderna styrelsens ansvar.
I en bostadsrättsförening har man ofta ett flertal byggnader att hålla koll på, och underhållsplanen underlättar arbetet betydligt. En sådan plan kommer på plats med hjälp av professionell kompetens vad gäller hela byggnadsstrukturen. Styrelsen får en översikt över vad som bör göras, och vad som måste göras. Detta mynnar ut i en prioriterad underhållsplan, ett mycket nyttigt verktyg både för att planera och att genomföra skadeförebyggande arbete i föreningen.
Andra förebyggande åtgärder för styrelsen
Bra och kontinuerligt förebyggande arbete i bostadsrättsföreningar förutsätter att de boende upplever sitt ansvar som görbart och tydligt vad avser åtgärder för att förebygga vattenläckageskador. Detta förutsätter återigen att de smidigt har tillgång till riktig, och uppdaterad information vilket är styrelsens ansvar.
All information skall vara tillgänglig både digitalt och i pappersform. Dessutom kan det vara klokt att ha förebyggande arbete på agendan på årsstämman och i andra sammanhang där flera boende samlas.
Vattenläckor och efterföljande vattenskador förebyggs bäst med snabbt larm och snabb handling.
Med en enkel och kostnadseffektiv lösning för gemensamt vattenläckagelarm i bostadsrättsföreningen har styrelsen ett system som säkrar snabbt, kollektivt larm när det uppstår läckage så att det går att stoppa snarast möjligt. Dessutom kan styrelsen se att alla har fungerande vattendetektion under köksbänken och kyl och frys.
Läs mer: Så fungerar gemensamt vattenläckagelarm